Træning og reaktion fra knogler, ligamenter, sener og muskler

superkompensation-fase
Hvordan kan det være, at kroppen kan styrkes på grund af øvelser og træning?
Hvad sker der med knoglerne, musklerne, senerne og ligamenterne, når de trænes og belastes?
Og kan man egentligt træne for meget?

Disse spørgsmål vil blive besvaret i dette blogindlæg.

Træning

Det der sker under træning med den rette belastning er: KROPPEN NEDRBRYDES!
Det lyder jo ikke specielt godt, men nedbrydning er nødvendigt for genopbyggelse og derved øget styrke. Dette kaldes superkompensation!

Som det fremgår af billedet øverst, er styrken afhængig af såvel nedbrydningen som restitutionen.


Hvad sker der med knogler, muskler, sener og ligamenter?

Knogler har meget godt af at blive belastet hele livet. Vægtbæring og muskeltræk i knoglerne stimulerer til øget styrke, men immobilisering uden vægtbæring fører til tab af knoglemasse.
Knoglemasse – Bone Mass Density (BMD) – kan øges op til 10 % på baggrund af træning.
Den største øgning i BMD ses hos personer, som har startet træning før puberteten, men al belastning vil mindste det aldersrelaterede tab af BMD.

Muskler

Muskler har også godt af at blive trænet. Man får ikke ”flere muskler” efter træning, men øger tværsnitsarealet af muskelfibrene, hvilket betyder større muskler. Dette forøger styrken, hvilket kan opnås på få måneder med den rette træning. Desværre er det også sådan med muskler, at de i løbet af måneder kan blive markant stærkere, men også i løbet af få måneder kan miste meget styrke, hvis de ikke bruges. Immobiliseres en muskel i 6 uger, reduceres styrken med 40 % og tværsnitsarealet med 30 %.

styrketræning med dumbbells fra rack

Sener

Sener kan øge deres strækstyrke, stivhed og tværsnitsareal på baggrund af træning. Denne adaptation sker langsomt over flere måneder. Det er grunden til at man taler om ”man skal bruge måneder på at vende kroppen til styrketræning”. Overbelastningsskader sker ofte i senerne.

Ligamenter

Ligamenter er ikke sener, men stabiliserende strukturer i kroppen. Disse kan øge deres styrke med op til 20 % på baggrund af træning, men dette tager måneder/år. Dog kan immobilisering reducere denne styrke med 30 % efter blot 4 uger. Ligamenter er ofte dem der skades, når man vrikker/vrider i ankel og knæ.

mand tager sig til ryggen på grund af Rygsmerter

Kan man lave for meget træning?

På baggrund af den første del af blogindlægget med superkompensationen og nedbrydningen, er det muligt at lave for meget!
Hvis restitutionstiden ikke overholdes, men nedbrydningen af væv efter kort tid, vil dette belaste vævet mere end det kan opbygge. Det er sådan en overbelastningsskade starter, som beskrives nærmere i et kommende blogindlæg.

Har du brug for hjælp til at komme i gang efter overbelastning? Så kan du booke en tid til fysioterapi – tryk her. Hvis du døjer med skader, kan du få det undersøgt gratis; tryk her for at bestille en tid eller her for at læse mere om det!

Benjamin Ringgaard Fysioterapeut ved Sundhed med Mening

Forfatter

Benjamin Ringgaard
Ejer og Fysioterapeut, Sundhed Med Mening
   

blogindlæg

Læs andre lignende blogindlæg

Skriv en kommentar