Smerter under hælen

Smerter under hælen

Hælsmerter

Oplever du smerter under hælen? Så er der en stor sandsynlighed for, at du har Fascitis Plantaris. Det er små skader på den sene under foden, som udspringer fra hælen og løber ud til de 5 tæer. Bliver senen overbelastet kan det give smerter fra sit udspring i hælen.

De typiske tegn

Et af de typiske tegn på Fascitis Plantaris, kan være en skarp smerte under hælen, som også kan trække om på indersiden af hælen. Om morgenen vil de første skridt ofte være smertefulde og kan føltes som at gå på glasskår. Desuden vil der også være smerte, hvis man trykker under hælen.  

Hvem oplever typisk disse smerter? 

I risikogruppen for at få smerter under hælen er der to grupper. Den første er den meget aktive person, som inden for kort tid har øget sit aktivitetsniveau, hvorefter smerterne er kommet. Den anden er en person med forhøjet BMI, som står/går i mange timer på arbejdet. Smerten kan komme da en forhøjet vægt, meget gang og stand øger belastningen på senen. 

 

Behandlingen

Den primære behandling er noget som du selv kan gøre. En fysioterapeut kan dog igangsætte en relevant og målrettet behandling, som også kan hjælpe dig med at forbygge smerterne i fremtiden. Her er nogle tips til hvordan du selv kan behandle dine smerter: 

Aflast foden

Er du i den gruppe, som er meget aktiv, skal du begrænse belastningen gennem færre løbeturer.
Er du i den gruppe, som står og går meget på arbejde, skal du, i det omfang det er muligt, komme mere ned og sidde.

Hælkopper

Anvender man bløde gele hælkopper kan give en rigtig god kortsigtet effekt, men denne vare ikke ved, hvis problemet ikke behandles. Du kan købe hælkopperne i vores klinik. 

Tung styrketræning og udspænding

Der er blevet foretaget mange studier omkring den bedste behandling af Fascitis Plantaris. Indtil videre er der ikke fundet en ultimativ behandling. Dog er der behandlinger, som er mere lovende end andre. Disse kan du læse mere om her. Behandlingen som ser ud til at have den bedste langsigtet effekt, er tung styrketræning og udspænding.

 

Styrketræning: 3×12 hver anden dag

Udstrækning: 10 x 10 sek 3 gange om dagen

 

Udførelsen er vigtig

For at træningen opnår den ønskede effekt, er udførelsen af øvelserne afgørenede. Her viser vi hvordan øvelserne bør udføres. Udførslen skal gøres således, at der bruges 3 sekunder på at løfte hælen, 2 sekunder hvor hælen holdes løftet og 3 sekunder hvor hælen sænkes igen. Dette giver i alt en Time under Tension på 8 sekunder, som er afgørende for resultatet af øvelsen.

Fascitis Plantaris er i kategorien overbelastningsskader, som du kan læse mere om i blogindlægget om overbelastningsskader.

Benjamin Ringgaard Fysioterapeut ved Sundhed med Mening

Forfatter

Benjamin Ringgaard
Ejer og Fysioterapeut, Sundhed Med Mening
   

blogindlæg

Læs andre lingende blogindlæg

løberknæ

Løberknæ

Løberknæ Løbere og cykelister bliver ofte ramt af diagnosen løberknæ. Fælles for begge grupper gælder det, at deres sport indeholder

LÆS MERE HER »

Skriv en kommentar