Hold i nakken

Hold i nakken - Døjer du med det?

Benjamin er fysioterapeut i Aarhus

Hvad er hold i nakken?

Hold i nakken er en totallåsning af nakken i en skæv halsstilling. Udover at det gør ondt i nakken, er det heller ikke muligt at bevæge hovedet og bevægelsen foregår i stedet i resten af ryggen. Dette besværlig gøre bl.a. bilkørsel og cykling, hvor man ofte skal orientere sig over skulderen. 

Det er mest almindeligt at opleve hold i nakken i alderen mellem 15-30 år, men hold i nakken kan dog ses i alle aldersgrupper. 

Der ses ikke nogen umildbar forskel mellem mænd og kvinder.

Stivhed i nakken

Stivhed i nakken minder på mange måder om hold i nakken, men ved stivhed i nakken har man ofte mulighed for at bevæge nakken, dog kan det føles ubehageligt og være forbundet med smerter i bevægelsen.

Typiske årsager til hold i nakken

Årsagen til hold i nakken er ligesom hold i ryggen ikke 100 % kendt, og rammer kan derfor ramme alle på tværs af alder, køn og aktivitetsniveau. Dog ses det oftere hos yngre personer 15-40 år, som har tendens til mere stillesiddende arbejde og ikke-aktive.

Hold i nakken opleves typisk fra morgenen, hvor man ikke er i stand til at bevæge nakken frit. Flere fortæller at de dagen inden af være ekstra aktive end de plejer med fx rengøring, havearbejde eller sportsaktiviteter.

Nakkens stilling i løbet af natten kan også lede til hold i nakken, hvis man over længere tid ligger med nakken i skæv stilling. Dette er dog svært at bekræfte, da man ofte ikke er klar over sine stillinger i løbet af natten.

Hold i nakken kan også være en sekundær tilstand efter et traume fx slag, fald eller kraftige ryst.

Hold i nakken

Hvad kan man gøre?

Generelt handler det om at få bevæget nakken på trods af smerterne ved bevægelse. Bevægelse er med til at øge blodgennemstrømningen omkring musklerne, hvilket er med til at få musklerne til at slappe af og blive mere smidige, hvilket mindsker smerterne.

Smertestillende medicin kan ofte have en positiv effekt, da dette muliggøre mere bevægelse uden smerter. Følg altid instruktionen omkring medicinen.
Smertestillende medicin kan bruges for at øge bevægeligheden til almindelige dagligdags aktivteter, men dog ikke tages for at klare større belastning, fx. løb og sport.

Flere personer med hold i nakken fortæller også om en god effekt af varmepuder eller et langt varmt bad. Varmen er med til at smidiggøre musklerne, hvilket muliggøre mere bevægelse, hvilket kan være med til at afhjælpe hold i nakken og fjerne smerterne fra nakken. 

Smerter fra nakken kan skyldes flere forskellige ting. En fysioterapeut kan hjælpe med undersøge at der ikke er tale om et hold i nakken eller andre nakkeproblemer.

Ved hold i nakken kan fysioterapeuten hjælpe med massage og udspændning af de spændte muskler samt instruktion i forskellige gode bevægelsesøvelser.

Rygtræning med elastik

Hvad kan man gøre for at forebygge hold i nakken

Generelt er det svært 100 % at forbygge hold i nakken, da der kan være flere faktorer hertil.

Oplever man gentagende hold i nakken, vil det være en god ide at opsøge en fysioterapeut, som kan være med til at kortlægge årsagen.

Generelt er det dog en god ide at have fokus på sin arbejdes og siddestilling, hvor nakken ofte er på overarbejde. Det sker især ved kontorarbejde eller ved studerende i eksamensperioder. Når man sidder ned i længere tid af gang, falder lænden ofte bagud og man falder sammen. Samtidig vil hovedet glide frem, hvilket bevirker at nakkemusklerne og diskskiver får en øge belastning. 
Holdes den belastning i mange timer i flere dage, vil man i stigende grad kunne begynde at opleve hovedpine og spændninger. Dette vil også være en medvirkende faktor til at kunne vågne med hold i nakken.
   -> Læs mere om den gode siddestilling her

Bevægelsesøvelser og styrketræning af den øvre ryg og skulder har også vidst sig som god forebyggende behandling, da mange ofte ikke får sig bevæget nok med armene løftet til skulderhøjde.

Hvornår skal man søge hjælp:

  • Hovedpine, svimmelhed efter et traume (Fald, slag, ulykke eller lign.)
  • Følelses nedsættelse ud i armene
  • Kraft nedsættelses ud i armene
  • Manglede bedring af symptomerne efter 14 dage
Simon Bork Nielsen fysioterapeut ved Sundhed med Mening

Forfatter

Simon Bork Nielsen
Ejer og Fysioterapeut, Sundhed Med Mening
   

blogindlæg

Læs andre lignende blogindlæg