Skinnebensbetændelse

Skinnebensbetændelse

Undersøgelse af ben
Smerter omkring skinnebenet ses ofte blandt sportsfolk specielt i langdistanceløb.
Betegnelsen ”skinnebensbetændelse” er det mest brugte udtryk i sportsverdenen for at beskrive smerte omkring skinnebenet.

I klinisk praksis er betegnelsen dog for generel, da der kan være mange forskellige årsager til smerterne og derfor også forskellige behandlingsforløb. Det er derfor vigtigt at stille den korrekte diagnose, for at kende den rigtige behandling.
I det følgende vil vi beskrive nogle af de typiske årsager til skinnebenssmerter.

  • Medial tibial stress fracture
  • Medial tibial stress syndrom
Medial tibial stress fracture

Som navnet indikerer, er der tale om en knogleskade i skinnebenet (tibia) i form af et træthedsbrud (stress fracture).
Et træthedsbrud kommer, når knoglen bliver udsat for en større belastning end normalt f.eks. under løb. Den øgede belastning vil resultere i en mindre knogleskade, som i sig selv ikke er et problem, hvis knoglen har tid til at hele sig (adaptere). Problemet opstår når belastningen fortsætter på en allerede skadet knogle, hvilket kan føre til større knogleskader og ende i træthedsbrud.

Den typiske historie og kendetegn
”Jeg ville begynde at løbetræne. Jeg startede med at løbe 3 gange om ugen. Over de sidste 8 uger har jeg gradvist øget distancen. Nu gør mit skinneben ondt i ét specifikt punkt. Smerten kan gå fra punktet og på tværs af skinnebenet, og smerterne forsvinder ikke ved opvarmning men bliver gradvist værre.”

Behandling
En røntgenundersøgelse af skinnebenet kan identificere en stress fraktur.
Total aflastning til knoglehelingen er færdig, hvilket kan variere alt efter omfanget af frakturen.
Gradvist tilbage til sport.

Træningspause
Medial tibial stress syndrom

Her er ikke tale en knogleskade men nærmere en overbelastning af skinnebenets sener og muskler. På samme måde som ved knoglebrud er årsagen til denne skade, at belastningen er øget for hurtigt.

Den typiske historie og kendetegn
”Jeg ville begynde at løbetræne. Jeg startede med at løbe 3 gange om ugen og over de sidste 8 uger har jeg øget distancen. Nu gør det ondt langs mit skinneben i et område på 5-10 cm. Smerten forsvinder dog, når jeg varmer op, men bliver værre, når jeg bliver kolde igen.”

Behandling:
Ændre træningen i en periode f.eks. mere cykling og svømning og mindre løb.
I nogle tilfælde kan det hjælpe at ændre løbeteknikken til at løbe med 170-190 skridt/min.
Få behandlet overaktive muskler med triggerpunkt behandling eller akupunktur.

Er du i tvivl, er du altid velkommen til at booke en gratis undersøgelse i klinikken ved en af vores fysioterapeuter.

Benjamin Ringgaard Fysioterapeut ved Sundhed med Mening

Forfatter

Benjamin Ringgaard
Ejer og Fysioterapeut, Sundhed Med Mening
   

blogindlæg

Læs andre lignende blogindlæg