Kropsholdning

kropsholdning

Der findes ikke en formel for den perfekte kropsholdning!

Lige så vel som vores ansigter ser forskellige ud, er vores kroppe også bygget forskelligt, og det er en væsentlig faktor for hvilken kropsholdning vi har.

Man kan ikke sige generelt, hvilken kropsholdning der er bedst, da det betyder meget, hvordan man er skabt. Der er dog defineret kropsholdninger, som kan være mere disponerende end andre for gener og smerter.

Forskellige typer af kropsholdning

forskellige kropsholdninger

Rygsøjlens normale form er som et ”S”, hvilket er med til at stødabsorbere når vi hopper, går eller løber. Ryggen er et udsat område for smerter når vi taler om kropsholdnig. Ovenfor ses eksempler på forskellige holdningstyper, hvilket potentielt kan føre til smerter.
Hvis man eksempelvis krummer meget i ryggen, vil dette gøre at man bliver nød til at lave det der hedder en ekstension i nakken, altså bøje nakken bagover, for at se fremad og kunne orientere sig i sine omgivelser. Dette kan føre til problemer i nakken og give spændinger som potentielt fører til hovedpine i baghovedet.

Har man stramme muskler på forsiden af hoften sammenlignet med bagsiden, kan det føre til det man kalder et ”anteriort tilt” som er at bækkenet vippes fremad. Dette vil gøre at lænden bliver oversvajet som også kan føre til smerter lænderegionen. Disse to problematikker kan ses hos holdningstypen B ”Kyphosis-lordosis”.

Modsat ses på holdningstype C, at rygsøjlen nærmest er flad, og derfor får navnet ”flat back”. Når man har denne holdningstype, har ryggen ikke den stødabsorbering som der netop opnås ved ”S” formen af rygsøjlen, og derfor kan dette potentielt også føre til smerter omkring lænden.

Det er vigtigt at pointere at kroppen hænger sammen og derfor vil et område kunne påvirke et andet. Har man en krum ryg, kan ens skuldre blive ”presset” fremad og så kan der opstå en ubalance i musklerne omkring skulderen, selvom problemet måske egentlig startede i ryggen.

Kropsbevidsthed og vaner

Kropsbevidsthed og vaner har meget at sige, når vi har fokus på smerter, der har relation til kropsholdning. Det kan derfor være vigtigt at vi minder os selv om at rette os op hvis vi f.eks. krummer og hænger i skuldrene.

Det kan tage tid at tilvænne sig en ny holdning, både at det bliver automatiseret så man ikke skal minde sig selv om det, men faktisk også at kroppen skal tilvænne sig et nyt balancepunkt. Det er nemlig sådan at når vi retter os op efter eks at have været vant til at være krumrygget i længere tid, så skal kroppen tilvænne sig det nye balancepunkt, hvilket tager tid. Derfor er tålmodighed vigtigt!

Hold i nakken

Gode råd omkring kropsholdning

  • Det er vigtigt at lytte til hvad kroppen fortæller dig, og ikke ignorere de små signaler. Ignorere man de små signaler gentagne gange, vil kroppen begynde at sende stærkere signaler som til sidst resulterer i smerter.
  • Stil dig foran et spejl og analyser din egen holdning. Læg mærke til hvordan det føles i kroppen når du eks. Trækker skuldrene tilbage og retter ryggen op. Brug dette som indikator til at have en god holdning når du ikke ser dig selv i et spejl. Dette kan du gøre en gang imellem, da fornemmelsen af leddenes stilling ændre sig over tid.
  • Styrk de muskler som du hænger i, hvilket typisk er rygmusklerne og udstræk de korte muskler, hvor du er stram i muskulaturen, hvilket typisk er hoftebøjer og brystmuskulatur. Dette kan nemlig være med til at skabe den harmoni omkring leddene som er ønskværdigt.

Forfatter: Kristoffer Evers

blogindlæg

Læs andre lignende blogindlæg