Hvorfor gør det ondt i ryggen, når jeg sidder ned i lang tid?

Hvorfor gør det ondt i ryggen, når jeg sidder ned i lang tid?

Lændesmerter

Vi er som mennesker ikke skabt til at sidde stille i mange timer, vi er skabt til at bevæge os og skifte stilling. En gammel og sand sætning inden for fysioterapien er:

”Den næste stilling, er den bedste stilling.”

Med det mener vi, at det er godt ofte at ændre stilling, så kroppen ikke bliver belastet på samme måde over lang tid.

 

Hvad kan der ske, når jeg sidder ned – og hvorfor kan jeg få ondt helt ud i benet?

Når du sidder på en stol er ryggen og bækkenet bøjet (flekteret). For ikke at belaste kroppens passive strukturer, som led og ligamenter, er ryggens muskler aktive. Men 5 timers konstant (statisk) arbejde for at holde ryggen rank er hårdt. Musklerne bliver efterhånden trætte og ømme, og du oplever ubehag, når du forsøger at holde ryggen rank. Til gengæld føles det rart og afslappende at give slip og falde sammen i ryggen. I dén stilling arbejder musklerne nemlig ikke, så der er ingen ubehag og smerter, for du ”hænger” blot i netop de passive strukturer, som du forsøgte at beskytte i starten.

 

Ondt i ryggen

 

Det er her problemerne kan opstå!

Når nu ryggen er rundet og “faldet sammen”, og musklerne afslappet, er der intet til at tage det tryk, som kommer ind på rygsøjlens hvirvler. Rygsøjlen er opbygget af hvirvler og diskusskiver, og når musklerne ikke beskytter dem, og ryggen er rundet, er der intet til at absorbere det pres, som kommer i ryggen ud over diskusskiverne.
Diskusskiverne er lavet til at absorbere tryk, og har derfor et blødt materiale i midten (nucleus). Men bliver dette bløde materiale presset ensidigt bagud over længere tid, kan det skubbe til den hårde kerne omkring, og begynde at lave udposninger bagud, hvor nerverne til ryggen og benene løber.
Så har vi problemet – bliver udposningen så stor, at det rammer nerverne kommer smerterne ud i ryggen og kan gå ned i benet.

Øvelser til den øverste del af ryggen

Så hvad skal jeg gøre for at undgå at få smerter af at sidde ned?

Det vigtigste er: Variér dine sidde stillinger!
Når du begynder at mærke, at det er hårdt for ryggen at sidde ned, skal du ikke tænke ”Så slukker jeg bare for musklerne og hænger i ryggen”.
Nej, så skal du tænke: ”Det er min krop, der gør opmærksom på, at der skal ske noget nyt”.
Du kan lade dig inspirere fra de to øvelsesprogrammer for henholdsvis øvre og nedre ryg, som du kan se nedenunder.

Du kan læse mere om fysioterapi her eller trykke her for at booke en tid hos os nu!

Husk at vi lige nu laver en gratis skadesundersøgelse på dig!

 

Mvh. Simon Nielsen, Fysioterapeut hos Sundhed med Mening 

blogindlæg

Læs andre lignende blogindlæg

Skriv en kommentar